- Tränartips

Nu kommer alltså mitt första tips, från Vincente som har fastnat lite extra hos mig.

När jag red Lully tror jag detta var. Hon är lite springig och hade inte så mkt muskler då, då hon precis hade blivit igångriden. Han visade då mig ett spö så han böjde på och höll på med.
Tipset var: Driv hästen in i handen.

Vilka har inte hört det lixom? Det vet ju alla, men det här var faktiskt första gången jag verkligen förstog innebörden. Han visade exempel med detta spö. att om man fibblar med händerna kommer hästen förbli lång, kanske böja på nacken, men kommer inte sätta muskler. (Bakkärran kommer inte hänga med)

Däremot om man driver och "petar in" baken så hästen får den in under sig kommer steget bli mera explusivt fram, och hästen kommer jobba med ryggen. Så det bästa är helt enkelt att hålla händerna stilla och inte hålla på så mycket med dom, (förutom nypa vid ställning och samling.) När hästen har baken in under sig så kommer huvudet automatiskt!

tänk att du håller spöt framför dig och så håller du i båda endarna. framdelen tar du neråt och bakdelen lika så fast baken tar du mera och böjer inåt (satt den har bakdelen med sig) Då kommer du se att hela ryggen (i mitten av spöt) lyfter sig uppåt och blir runt! På så sett får du alltså hästen rund och mera explusiv. Om du driver hästen in i handen! :)


Detta var innan jag tränade den lektioner för vincente! Detta är ifs på Alicia.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0