- Tips om sits

Alla som känner mig vet ju att jag bryr mig väldigt mycket om sitsen när man rider. därför tänkte jag nu ge lite tips. :) Säger inte att jag sitter så perfekt själv, men därimot är det något jag eftersträvar väldigt mycket! ;)

* Känn alltid att du sitter på den djupaste delen i sadeln.
* Sträck på dig, bak med axlarna och titta upp. Du måste låsas vara bäst för att se bäst ut!
* Känn att dina skänklar är långa. (om du har problem med att du tex drar upp knäna, rid utan stigbyglar i ca 10 min och sedan tar du dom igen. jag lovar du känner skillnad!.)
* Känn att du har skänklarna nära hästen. ta handen bakifrån under låret och dra bakåt. Då ligger skänkeln bättre.
* Tänk på att du ska sitta i lodräta sitsen!

Det är viktigt att du skapar balans i dig själv först, om inte du har balans, kommer inte hästen ha balans!

Tänker alltid på vad Helena sa i somras. Vad är skillnaden när du står på marken och när du rider?
Tänk efter riktigt noga!
När du står på marken är din mark under fötterna och när du rider är din "mark" mellan benen.

haha, gjorde om meningen lite. men ja ni fattar! Så tänk på att sitta. om det är svårt tänk på att jobba med magmusklerna!

Bild tagen från google. passade bra i sammanhanget. :)



Kommentarer
Postat av: Anonym

Typiskt Sofia att skriva ett sånt inlägg :P

2010-10-18 @ 21:46:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0