- så sant...

Så sant och så jävla klockrent! Skrivet av Jan Gustavsson

 

Ofta hör man personer som berättar om sina hästar på ett mycket personligt sätt. Hästens träning delas oftast upp i två delar träning och frihet. Vad jag vill såga är att allt för många anser att träning utförs i ett ridhus eller på en ridbana och där i mellan rider man ut och låter hästen få en belöning för den träning som man har gjort. Denna uppdelning förbryllar mig då min filosofi är att all ridning innehåller träning oberoende om jag befinner mig i ett ridhus, på ridbanan eller är ute i naturen och rider. Jag tycker att en häst skall bete sig på samma sätt och ha samma lydnad var jag än utför min ridning.

 

Vad man lyckas med genom att dela upp ridningen i två delar är att man först och främst är inkonsekvent mot hästen och orsakar en tvetydighet som skapar problem. Inte undra på att vissa hästar är som zombies på ridbanan och jätte spralliga i skogen. Oavsett var jag befinner mig skall jag motivera och variera min träning för att erhålla en positiv och engagerad häst.

 

All träning skall vara kontinuerlig det vill säga att även om man rider ute i skog och mark fortsätter man sin träning och har samma förhållningssätt mot hästen som på ridbanan.

Naturen ger oss många möjligheter att träna voltarbete, öppna, sluta, ryggning mm på ett naturligt och trevligt sätt.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0